Tuesday 15 March 2016

When the rain falls...

Hujan, suatu rahmat tuhan yang sangat diperlukan, especially bile hari2 yg berlalu bukan main panaih, berdenting2 kepanasan nye. Tapi skali mendung tuh, ya Allah, sejuknye menyenangkn..hoho..lagi2 bila dapat mandi hujan mcm kat kampung2 dulu..dulu je ler, skang x dpt, hujan asid dah orang kata, bahaya..skali mandi hujan, esok dah rasa macam nk demam dah, haha..

Tetapi...perlu diingatkan....umat dahulu juga begitu, bila mendung, diorang rasa happy, tapi sebenarnya itu ler hari terakhir diorang, Allah turunkan bala ke atas mereka disebabkn kejahatan2 yang diorg buat. Bkn xde org baik dikalangan diorg, tp bilangan diorg ckit, dan kejahatan masih berleluasa dikalangan mereka.

X takut ke kita?

Dengan kejahatan yg berleluasa disekeliling kita? Dengan couple nye, dgn kecurian, rompakan, bunuh membunuh. Itu belum lg kire pelacuran yg semakin menjadi-jadi, anak luar nikah yg dicatatkn pula semakin meningkat, n itu tak termasuk sekali dengan bayi2 yang dibuang dimerata tempat.

Dari ‘Atha’ bin Abu Rabah r.a. katanya, dia mendengar Aisyah r.a., isteri Rasulullah SAW bercerita, "Bila angin bertiup kencang dan langit mendung berawan banyak, tampak kegelisahan di wajah Rasulullah SAW sehingga baginda maju mundur (berjalan mundar-mandir). Apabila hujan telah turun wajah baginda berubah menjadi gembira dan hilang kegelisahannya. Berkata Aisyah, "Aku bertanya kepada baginda, apa yang menyebabkan baginda gelisah sebegitu rupa." Jawab baginda, "Aku khuatir kalau-kalau angin dan mendung itu menjadi laknat yang ditimpakan kepada umatku. Tetapi bila hujan telah turun maka hal itu adalah rahmat." (Hadis riwayat Muslim)

Jadi, ambillah seberapa banyak pengajaran dari kisah2 mereka yang lalu, buatlah apa yang Allah suruh, tinggalkan apa yang Allah larang.
Dan mohonlah keampunan, beristighfar lah, di kala langit telah berubah gelap dengan tanda2 seperti nak hujan.

Dan bile hujan mula turun, ambillah sedikit masa untuk berdoa:

اللهم صيبا نافعا
Allahumma soyyiban nafi'a
"Ya Allah, jadikanlah hujan ini bermanfaat (buat kami)"

dan doa2 peribadi yang lain kerana waktu hujan adalah antara waktu yang mustajab untuk berdoa.

" Sedarkah kita bahawa air hujan yang turun ke bumi adalah limpahan rahmat yang diberikan oleh Allah SWT dan bukannya malapetaka. Rasullullah SAW ada berpesan kepada umatnya bahawa apabila hujan turun ke bumi, setiap doa daripada umatnya adalah mustajab."

10 comments:

  1. Sekarang ni hujan turun pun, tetap panas.... T_T

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sorry, terdelete content 😥 tp biase ler tuh, org duduk bandaraya, panaih ler ckit, haha

      Delete
  3. Tiada maaf bagimu. Keluar kan balik komen kat atas. Tak kira

    ReplyDelete
    Replies
    1. Huhu, sorry, x bole, kalo bole dh wat 😭

      Delete
  4. Haha ok. No big deal. Your apology accepted. But...

    It's never too late to make a new post (whispering) :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fuuh, tggi hrpn n penuh smgt tuh, tp nmpknye mcm perlu dipatahkn, hehe

      Delete
  5. I'm still waiting. Hmm...

    ReplyDelete
    Replies
    1. relax dlu, panas sgt nih, idea xmo kluar :p

      Delete