Sunday 20 March 2016

Syurga??

وَبَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ ۖ كُلَّمَا رُزِقُوا مِنْهَا مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقًا ۙ قَالُوا هَٰذَا الَّذِي رُزِقْنَا مِنْ قَبْلُ ۖ وَأُتُوا بِهِ مُتَشَابِهًا ۖ وَلَهُمْ فِيهَا أَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ ۖ وَهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Dan sampaikanlah berita gembira kepada mereka yang beriman dan berbuat baik, bahwa bagi mereka disediakan surga-surga yang mengalir sungai-sungai di dalamnya. Setiap mereka diberi rezeki buah-buahan dalam surga-surga itu mereka mengatakan, "Inilah yang pernah diberikan kepada kami dahulu." Mereka diberi buah-buahan yang serupa dan untuk mereka di dalamnya ada istri-istri yang suci, dan mereka kekal di dalamnya. [Surat Al-Baqarah 25]

Best tak syurga nih? Beessttt sgtt, mesti rasa cm eskkn nk masuk syurga.
Tp nak masuk syurga ni, sebenarnya susaaahhh sangat...sebab apa ye?

Pertamanya, kne tingglkn maksiat yang kita wat. Ingat senang ke nk tgglkn maksiat? Ssh kut, sbb maksiat nih bnda yang best sangat bila wat. Kalau buat, memang senang, tp bila nak tinggal tuh, Allahuakbar, macam kne angkat gunung dr bahu sendiri. Tp kawan, sume tuh bkn mustahil, kita mula sikit-sikit, nnt lama-lama, insyaAllah bole. And bagi seorang muslim pun sebenarnya, meninggalkan kejahatan itu lebih diutamakan berbanding dr buat kebaikan. Tapi nih bukan lesen untuk bermalas-malasan biat kebaikan ye.

Keduanya nk kne  buat amal soleh. Umum tahu, nk laksanakn solat 5 waktu pun susah, belum kira nak jemaah lagi, awal waktu lagi. Benda2 sunat lagi ler..kemalasan tahap tertinggi. Tapi takpe, mula je buat dulu, walaupun kdg2 terpaksa, nnt lama2 insyaAllah, ikhlas tuh akan datang.

Pastu yg ketiganya plak, kne istiqamah plak, adoiii..nak buat pun susah, nih nak maintain, nangis wehh, haha. Sabar, n takpe, istiqamahlah walaupun sikit. Sbb amal sikit yg istiqamah adalah lebih baik dr amal banyak sekali sekala je.

Tapi bile dh istiqamah, ada plak rs riak, ujub, takbur, n sum'ah. Allaahu... takpe, buat aje dan cuba untuk jauhkan perasaan tuh. Kalau takut orang cakap, takpa, buat je, kita nk beribadah keranaNya, bukan kerana 'dia', yang penting niat kne jaga.

Kawan, memang kadang2 cakap senang, nak buat susah. Memang betul, tp kita kena ingat, Allah bukan x nak bagi senang2, boleh je, sbb bnde2 nih x bagi kedan langsung pun kat Dia, tp kenape? Sbb Dia nak uji. Mana hamba-hamba dia yg betul2 berusaha untuk buat kerna Dia. Dia nk kita rs puas lepas kita dh usaha sungguh2, sbb Dia janji, sape berusaha, pasti berjaya.

Dan kita kne ingat jugak, syaitan pun dengki dengan kita, diorg akan cuba sehabis mungkin untuk sesatkan kita, biar kita fikir sume susah, sebab dia nk kita masuk neraka dgn dia. Sampaikan diorg nih mintak tempoh kat Allah untuk hidup sampai hari kiamat untuk satu je, nak sesatkan cucu cicit adam nih, sbb apa? Sebab TAKBUR dan dengki dengan manusia yang Allah nak lantik sebagai khalifah di muka bumi nih.

Akhir kalam, jangan pernah berputus asa dari rahmat Allah, Allah berfirman dalam alquran:

"Wahai org2 yg beriman, mintalah pertolongan (dr Allah) dgn sabar n solat, sesungguhnya, Allah bersama org2 yg bersabar." (2:153)

till my next post. :)

2 comments:

  1. Doakan kte jadi baek :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah, semoga awk jadi baek dan berjaya mngejar redhaNya. 😊

      Delete