Monday, 28 May 2018

periuk ajaib noxxa, nyummehhh

assalam and good day,

alhamdulillah, dh malam ke 13 ramadhan dh mlm nih, alhamdulillah, dh masuk 10 mlm kedua dr ramadhan, tp apa amal kita? huhu

tp mlm nih bkn nk cite ttg amal, tp nk cite ckit ttg my own experience masak guna periuk ajaib noxxa atau lebih dikenali dengan  Noxxa pressure cooker.
Time baru2 dapat sblm mula mencuba

alkisah suatu petang balik lewat dari kuantan, smpi muadzam dkt pkul 6.30 dah, x masak lagi, kne plak akhir bln, Allahu, tgh sengkek, gaji x masuk lagi, haha..adoi..dengan penatnye lagi disamping isteri dan anak  terchenta lagi, sume tgh lapar, sememeh je muka sume sambil menahan penat, gagahkan lah jugak diri, pergi ke satu kedai membeli set pes nasi arab mandy, bawak ler balik.

first attempt, nervous giler, x pena buat pun sblm nih
kat rumah, sedang isteri sibuk menyiapkan anak mandi nyusu, saya pun terus ke dapur menyiapkan bahan utk mula memasak. potong bawang je, and bersihkan ayam 2-3 ketul. Siapkn minyak, bukak segala plastik2 rempah, dan siap basuh beras.

fuuhh, fuuhh...masih gagah..mula ler perjalanan kite, memasak guna noxxa pressure cooker nih. first2 tuh kita tumis dlu bwg dgn guna mode stir-fry, tggu kjp, then rempah ratus yg dia bg dlm pes tuh...smpi naik bau btol2, sy trus masukkn beras td, n masukkn air sama byk dgn jumlah beras td. beras nih beras basmathi ye, bkn beras biase.

fuhhh, terbaik, cukup rasa!!
Slps selesai masukkn air sebyk jumlah beras td, gaul rata seraya memasukkn ayam, tak kesah ler nk susun ke, nk main lantak ler masukkn, tp sebaiknya susun ler, kasi lawa ckit nnt bile dh siap. haha. Tutup pressure cooker tuh rapat, tkn mode high pressure tuh 8 kali sbb sekali tkn bermksd 1 min, so, 8 kali tkn = 8 minit ler.. lps tuh tkn butang on.

sambil2 tgk2 anak sedang disiapkn isteri, main2 dgn anak kjp, last2 pegi dpn tgk tv kjp, tetibe dgr bunyi ring dr dapur. Maka bergerak ler ke dapur sambil membuka penutup periuk, fuuhhh, masak baik, nasi ckup masak, ayam pun masak, siapa sangka, main masuk2 je, set masa, terus siap. xyah ada talent pun bole jd nasi arab mandy guna noxxa nih, terbaik, haha.

Second attempt kat umah mertua, they impressed hihi ;)
maka berbuka ler kami dengan nasi arab ayam mandy 8 minit nih, kemmain sedap, tak tipu...tp mgkn sbb lapar pose kut...x kire mkn apa sume sdp, kn? ke tak? haha..ikut ler nk fikir apa pun, tp bg kami sgt sedap ler..hoho..

sekian.

p/s: kalo minat nk tahu resepi atau dgn noxxa nih, bole pm whatsapp sy terus ye di 013-3088230 / 019-341 9550, hihi, insyaAllah akn cube share dengan anda :)


Wednesday, 22 November 2017

Anakku sayang

Alhamdulillah, sebulan sudah umur mu, sekejap saja masa berlalu sehinggakan ayah sendiri pun terasa kepantasannya.

Maaf anak, kerna ayah tak mampu bersama selalu. Ayah terpaksa menggalas tugas di kejauhan. Tapi tak mengapa, kerna sebentar saja.

Tapi, janganlah dikau lupa akan pengorbanan ibumu,
Tanpa mengenal penat lelah,
Demi memenuhi keperluanmu,
Demi dikau membesar serba cukup,
Demi melihat dikau lena dalam dakapannya,
Tidur makannya tak mengenal cukup,
Jerih payahnya tika dia sendiri memerlukan kerehatan demi penyebuhan diri.

Namun kelahiranmu adalah penghibur hati
Dibelai dan dimanja setiap hari
Di malam hari tidur tak berwaktu
Tapi tak mengapa kerana kau disayangi

Wahai anak,
apakah kau mengerti
Betapa deritanya ibu yang mengandung
Aduhai anak,
Apakah engkau tahu,
Alangkah deritanya ibu melahirkanmu

Hari-hari akan berlalu,
Usiamu makin bertambah
Ibumu akan semakin tua
Namun terus berkorban untuk sesuap rezeki,
Moga sempurna hari depanmu

Nanti bila tiba masa,
kau akan dewasa dan ibumu akan pergi
Waktu yang berlalu seakan memanggil
Sudahkah kau curahkan kasih sayangmu
Apakah terbalas segala jasanya
Surga itu di bawah tapak kakinya

Hanyalah anak-anak yang soleh
Bisa memberikan kasih sayangnya
Hanyalah anak-anak yang soleh
Bisa mendoakan hari akhiratmu

Monday, 28 August 2017

Negaraku

Assalam & selamat pagi,

Sedar x sedar, utk julung-julung kalinya, negara kita tercinta pada hari ini meraikan kemerdekaannya yg genap ke-60. 

Bile mengimbas kembali dgn org-org yg hidup zmn itu, terlalu byk jasa-jasa mereka, keringat penat lelah mereka berjuang demi melihat anak pertiwi kini dapat merasai kebebasan dari penjajah yang zalim.

Mereka mencuba dgn pelbagai cara, mencetuskn beratus idea, berpuluh meeting, dan byk lagi, demi ingin memerdekakan negara ini dr penjajah durjana yg dtg memungut khazanah negara yang kaya dgn berbagai sumber bumi.

Dan pada hr ini, 60 tahun yang lalu, mereka melaungkan 'merdeka' gegak gempita penuh rasa bangga. Hidup bebas tanpa bergantung pada org lain termasuk penjajah durjana.

Dan pd hr ini, bagaimana kita? Adakah kita mampu mengekalkn kebebasan yg dikekalkn selama ini? Adakah kita ckup mensyukuri kemerdekaan yg kita raih ini? Persoalan besar yg perlu kita tanye pd diri kita segenap hari, agar semangat patriotik senantiasa mekar dalam jiwa kita. 




Saturday, 5 August 2017

Just Say You Won't Let Go

Its always hard to let go of someone you love althought for just one day. And today. Its hard..but for the best of her ..n for me too (maybe) 

I pray for you...you safety on your journey back..always..

And the good side is, ill be free, hehe..but not so free ler.. byk assignment kne buat T.T , maybe hangout with friends..but without you..i feel empty..

But fret not..its just for awhile..will seeing you next week okay sweety, 😋

I met you in the dark, you lit me up
You made me feel as though I was enough
We danced the night away, we drank too much
I held your hair back when
You were throwing up
Then you smiled over your shoulder
For a minute, I was stone-cold sober
I pulled you closer to my chest
And you asked me to stay over
I said, I already told ya
I think that you should get some rest
I knew I loved you then
But you'd never know
'Cause I played it cool when I was scared of letting go
I know I needed you
But I never showed
But I wanna stay with you until we're grey and old

Just say you won't let go
Just say you won't let go
I'll wake you up with some breakfast in bed
I'll bring you coffee with a kiss on your head
And I'll take the kids to school
Wave them goodbye
And I'll thank my lucky stars for that night
When you looked over your shoulder
For a minute, I forget that I'm older
I wanna dance with you right now
Oh, and you look as beautiful as ever
And I swear that everyday you'll get better

You make me feel this way somehow
I'm so in love with you
And I hope you know
Darling your love is more than worth its weight in gold
We've come so far my dear
Look how we've grown
And I wanna stay with you until we're grey and old

Just say you won't let go
Just say you won't let go
I wanna live with you
Even when we're ghosts
'Cause you were always there for me when I needed you most
I'm gonna love you till
My lungs give out
I promise till death we part like in our vows
So I wrote this song for you, now everybody knows
'Cause now it's just you and me till we're grey and old

Just say you won't let go
Just say you won't let go
Just say you won't let go
Oh, just say you won't let go

Tuesday, 11 July 2017

Kesayangan ku

Sambil melihat-lihat sekeliling yg sunyi, ternmpk disudut sana tanah perkuburan islam. Tetibe teringatkn mereka2 yg telah pergi meninggalkn ku sejak sekian lama.

Arwah embah, atuk, maktuk, n yg terbaru adalah arwah opah yg beru meninggalkn saya x smpi 6 bln yg lalu.

Dr riak wajah2 mereka sblm pergi, nmpk tenang bersahaja, senyum sentiasa, sambil2 setiap kali ingin berpisah, selalu meminta utk mendoakn mereka senantiasa, selalu meminta utk membacakn mereka ayat2 alquran jika mereka pergi meninggalkn dunia. Bagaikn persedian2 sblm waktu yg ditentukn berjumpa yg Maha Esa.

Tp ak masih disini, seringkali lalai dgn dunia, acapkali terlupa menunaikn tanggungjawab yg diamanahkn, bagaikn terlupa yg maut tidak mengenal usia, syaratnya bukan tua, semuanya ditentukn tuhan, cumanye kite yg menentukn bagaimana pengakhiran kite.

Kata2 ini yg sering diulang2 oleh abah, selalu diingatkn oleh arwah embah, atuk, maktuk, juga opah.

Ya Allah, ampunilah mereka, sayangilah mereka, permudahknlah urusan mereka,

اللهم انك عفو كريم، تحب العفو فعفوءنا وان والدينا، وجداتنا وزوجتنا وزريتنا وجميع المسلمين والمسلمات، الاحي منهم والاموات

ربنا ءغفرلنا ذنوبنا ولوالدين وارحمهما كما ربياني صغيرا. امين.

Sunday, 9 April 2017

My Love Letter for my love one



My dear one,
Remember this,

To love someone is nothing,
To be love by someone is something,
To be love by someone you love is exciting,
But to be loved by Allah is EVERYTHING.

In Him, our hope will never dead,
In Him, our love will never lost.

My dear one,
Don't worry about having a hard times in life,
Because most of beautiful things we have in life,
comes from changes and mistakes,
And life never meant to be easy,
It meant to be lived.

Sometimes happy, others are rough,
But with every up and down,
You will learn a lesson,
That will make you strong.

My dear one,
Please remember that,
Allah never promised your day without pain,
Happy without sorrow,
Sun without rain.
 
But He did promise one thing.
He will give you strength,
for every hardship you have,
for you every single day.

"Indeed, every hardship (will be) ease" (94:5)

Hope your day will be bless by Him always.
Ameen.

Saturday, 8 April 2017

When someone somewhere going shopping alone

today is Saturday, which means Im all free through out the day. So, the first thing to do in the morning is planning my day, how it should be or how it should end. or else, the time will pass by wasted doing nothing or anything good.

So today Im planning to go for shopping..but where?? hmmm..then I've decided to go to ECM, Kuantan (East Coast Mall, the biggest shopping complex here) in order to buy some groceries that have been nil for awhile (because im a lazy one, not a social person much :p)

When i've arrive, many things come to mind. i've have some sightseeing here n there..the smell of good foods are everywhere, smells of new product and things fill in the air. But deep inside, im fighting with me self to have things that i need, not that i want. Two words that are almost the same, but in fact, are two different words.

After done some shopping in the mall, groceries i mean, i just walk here n there just want to see whats inside the big mall after all. Maybe something interesting that I may need in the future.

Then something just caught my eyes. Yes, toys''r"us ..yess...wait..no! im here to find some groceries only.. I try not to stare to the store as i cpass by...after sometimes, i've succeeded bought this from the store, hahahaha...i've lost to my conscience again.

Die-hard-fan

Well, its a good quality product, but a bit expensive in price..but i think I deserved it, I have fighting with myself to work hard for more than a week.. so..why not some gift for myself for a moment, right? I guess its a good thing to reward yourself after some work done by you, some psychologist said that its good for you because it will motivate yourself to work harder next time. Well, anything can be your reward, as it chosed by you, your the one that give the present for yourself..so..enjoy! haha

till my next post, bye!


Monday, 1 August 2016

All those beautiful memories

At some point of our life, we will miss all those memories that once we made before, every moments of hardship, friendship, happyness, sadness, and fustration..
at that time, we realised, how fast the time fly beyond our own will...and how desperately we wanna be back again...
every second that passes now, will be our memory for the future...yes..i realised that..and how valueable it is...each n every one of them.
And each n every one of them...will remain here...till the end of our life..

Monday, 18 July 2016

Syawal, month of tighten the loose.

it is a norm when it comes to a celebration, we came over to visit some relatives n friends, some are just besides us n others far far away.

But this is the special of month of syawal especially in malaysia, we always visit n come to houses even in a large group just to have a visit. N even more, to eat what have been cooked, hehe.

Moreover, there are always an open houses, invitation for a visit and also many many wedding event that been held on this month. N all of it, the main attraction is....to eat what have been served.

Actually, its irony becoz we have fasted for a month before, and get loose a couple of weight becoz of that (its a good thing though), but when its come to syawal, everybody will increase their weight (but not all, yes, have to admit it).

And worst, their weight increase are far more than what they've lost..so technicaly they are fatter..hahaha..

Well, its a joy for visiting friends n relatives that are long gone, some of them are working far, have a family n busy with their work and its a good things to tighten the relationship n ukhuwah that are easily broken nowadays.

Although we need to pay with the price of our body weight? Come on!! we always defeated when it comes to lemang and ketupat with some rendang and sambal kacang, hehe, thats a lot of consideration to make, haha. And its not good thing to waste becoz wasting is the devil favourite (peoples reason to eat much :p )

And in the end, exercises and playing badminton is a must to stay healthy and keep our body on right scale of BMI. And also dont forget to fast the 6 days of syawal, it will help (a bit) and also have a big rewards if you can made it.

Till my next post, adios and wassalam

Wednesday, 13 July 2016

Saat sukar


tatkala diri keseorangan, maka disitulah semuanya bakal terluah. perasaan marah, sakit hati, iri hati dan mcm2 lagi mudah terhambur keluar dr pekung yg tersimpan lama didada.

Ternyata bukan mudah untuk bersabar bila menghadapi kesusahan. Dan bukan juga mudah utk menerima  nasihat 'sabarlah min' dr org lain. Tapi, percayalah..sabar itu indah...dlm seganap aspek dlm kehidupan kita.

Pertama, perbanyakkanlah beristighfar. Dgn istighfar itu akn memadamkan dosa2 yg telah lalu lantas membantu kite utk melihat dgn lebih jelas lg dgn mata hati dan hikmah disebalik apa yg berlaku.

Kedua, tahan diri dari berkata dan fikir yang bukan2. Takut2 kita mudah menyalahkn tuhan dlm apa yg kita hadapi tanpa sedar.Dari Abu Hurairah bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

مَنْ كَانَ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ اْلآخِرِ فَليَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُت

“Barang siapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat maka hendaklah ia berkata baik atau hendaklah ia diam.” 

Ketiga, husnuzhon yakni bersangka baik. Bersangka baiklah pada Allah. kerna Allah tidak akn pernah menzalimi hambaNya dgn apa yg hamba itu tidak mampu bebani. Bersabar lah, kerna kite merancang, Allah juga merancang, dn Dia ada perancangan terbaik utk kita.

Kemudian sedikit demi sedikit, barulah kita akan redha dengan takdir yang ditentukan. dan mgkn kita bersyukur dgn ujian yg menimpa selepas bilamana kita mula nmpk hikmah-hikmah yg tersembunyi sblm nih.

Tiada yang tidak cantik kerana segalanya dalam aturan Allah. Ikhlaslah menerima sakit dan perit kerana disitu akan lahir suatu perasaan disayangi. Disayangi Allah dan Rasulnya. :')






Friday, 8 July 2016

Ujian sebenar

Ramadhan berakhir sudah, ia sudah pergi meninggalkan kita..tp bagaimana kita? cmne dgn iman kita? Mampu x utk kita kekalkn pace yg same time ramadhan lps?

So, Something for us to think back, who r we actually? Hamba tuhan? Atau hamba ramadhan? hmmm

Cube cek blik amal kita..cek balik ibadah kita..cmne dgnnye? Adkh kita wat semata2 kerna utk memenuhi ramadhan? Ataupun kita mampu utk kekalkn niat kita utk tuhan n cube sedaya upaya utk istiqamah sesudah bulan pose?

Ada pepatah arab menyatakn: 

كن ربانيً ولا تكن رمضانيً

"Jdlah engkau hamba tuhan, n jgn jadi hamba ramadhan."

At first, mmg rs mcm, eleeehh, x punye lr, tp bile dh masuk syawal, ujian sbnr bermula utk menilai blik diri kita, sejauh mana ikhlas kita kerana Allah?

Mmg nmpk sukar, tp bkn mustahil. Cubelah utk istiqamah, walaupun sesukar mana pun. Bukankah usaha itu lebih bernilai disisi tuhan berbanding natijah? Hmmm 



Monday, 27 June 2016

Searching for true love

You are always there
I sunk into the world
You always stay perfect
I was unconscious as the time goes

If I were separated from You
the darkness will destroyed it all

Let me dead of trying,
for the sake of happiness,
Let me sore wounded,
so i can sense it,
Let my pulse stopped,
for the sake of the Heaven,
Let me forever searching
for my true love,

You are always there,
You never loss my trust,
You're will remain,
You're the light in the darkness,

and I realise, You are the one
Show me the way to the You,
You, the only one.


Thursday, 23 June 2016

Malu Je Rasa


وقليل من عبادي الشكور
"Dan sedikit dr hambaKu yg bersyukur"

Malu je rasa,
Pabila melihat manusia yg kurg upaya,
Mampu membuat ibadah lebih baik,
Sedangkan kita,
Yg cukup upayanya,
Tetapi selalu lari2 dr beramal soleh.

Malu je rasa,
Pabila melihat orang kurg pendapatannya,
Mampu sedeqah kebanyakkan drnya,
Sedangkan kita,
Selalu lokek dan berkira2 utk memberi.

Malu je rasa,
Pabila mereka yg kurg 'masa'nya,
Mampu curi2 masa utk membantu org lain,
Sedangkan kita,
Yg byk 'masa',
Hanya melihat dan memberi alasan.

Malu je rasa,
Pabila melihat org yg kurg sifat fizikalnya,
Tapi tggi akhlaq dan imannya,
Sedangkan kita,
Cukup sifat fizikalnya,
Tp rendah akhlaq dan iman kita.

Ya Allah,
Ampunilah kami,
Diatas segala kelemahan kami,
Diatas 'kurang'nya syukur kami pd setiap pemberianMu,
Diatas lalainya kami pd tugas kami sbg hambaMu.

Friday, 10 June 2016

Kurangnya ia, maka hancurlah diri.

T.A.Q.W.A
 Ia mempunyai banyak maksud, n antaranya adlh takut, gerun. Mksd lainnya pula adlh taat akn perintah Allah, berhati-hati, dan menyucikn diri dr dosa.

Persamaan perkataan taqwa dengan sikap berhati-hati pernah terungkap didlm perbualan antara Umah al-khattab dgn ubay bin ka'ab dimana ubay bertanyakn kpd Umar tentang makna taqwa. umar menjawab dgn persoalan baru "pernahkah engkau berjalan ditempat penuh duri? Ya, pernah, jwb uaby. "Apa yg engkau lakukan?" Tnye Umar kembali. Tentu aku sgt berhati-hati melaluinya." Jawab ubay. "Itulah yg dinamakan taqwa" tegas Umar.

Jadi, cmne taqwa kita?

nmpk mcm ssh nk detect bnde ni dlm diri, tp sebenarnya xde ler ssh sgt, sbg contoh bole lihat dr contoh2 nih:
1. bile kita tggl solat dgn sengaja
2. kalo kite menipu org yg kita syg
3. bile kita maki org dgn perkataan yg x sepatutnya.

bile kita dh buat either one diatas, apa kita rasa? bersalah x? atau xde rasa pape sbb dh biase?
bile kita gagal utk rasa apa2 kesalahan atau menyesal dgn apa yg kita buat seperti contoh2 diatas, sebenarnya kita ada masalah dgn hati kita. Mana rasa  taqwa or takut pd tuhan dlm diri bile kita buat bnde diatas especially yg berkaitan solat, tiang agama kita.

Jd kalo taqwa dh xde, cmne kehidupan kita? Bile x malu, x takut buat kejahatan, maksiat, n fasad.
Lg2 bile kita hidup di akhir zmn nih..terlalu byk kefasadan berlaku sekeliling kita. Manusia kini hilang prtimbangan dlm kehidupan. Terlalu byk perkara2 syubhah berlaku smpi kita pun x mampu nk bezakn.

Tp wateva happen, islam ttp optimis, ttp suruh kita utk tnm buah tamar yg ada di tgn walaupun kita nmpk kiamat tuh berlaku dpn kita. Masih berusaha utk berbekal buat kebaikan walaupun masa utk beramal hampir tamat

Akhir kalam, jom same2 tingkatkn taqwa selagi masih berbaki masa, lg2 tgh ramadhan nih, lets grab the chances while we can, Allah berfirman dlm kitabnya:

وتزود فان خير زاد التقوى
"Berbekallah, sesungguhnya sebaik-baik bekalan adlh taqwa" (2:197)

Monday, 6 June 2016

Jom lumba jom! Hehe

assalam,

Tetamu agung telah tiba, & the race has just begun, its time utk kita terus laju dlm beribadah. Dlm perlumbaan mengejar cinta n redhaNya. 

Bulan yg diberkati, terlalu byk peristiwa kemenangan islam yg berlaku dlm bln ini. Peristiwa penurunan alquran juga berlaku pd bln ini spt mana yg diceritakn oleh Allah dlm KitabNya.

Bln ini juga adlah bulan yg sgt bertuah kpd sesape yg menghargai nya, x kira mereka yg baik mahupun kurg baik, kerna buln ini, pintu syurga dibuka seluas2nya, maka org2 yg baik dpt berusaha kearahnya. Dan pintu neraka ditutup serapat2nya, maka org yg kurg baik dpt bersungguh2 bertaubat diatas salah silap mereka

Bln yg penuh rahmah, dimana manusia bersama2 merasakn susahnya menjadi org yg kurg bernasib baik. Dimana manusia beramai2 memberi apa yg mereka ada, apa yg mereka mampu berikn kpd saudara2 seislam mereka.

Tp perlu diingatkn..selepas kite berusaha utk buat yg terbaik pd bulan ramadhan nih, kite sebnrnye hamba siapa ye? Hamba ramadhan ataupun hamba Allah. Sama-sama pasang niat utk berubah agar amalan kita berterusan sehingga akhir hayat kita, bukankah itu lebih baik, istiqamah dlm amalan2 kita? Jadikan ramadhan ini sbg batu loncatan atau 'stepping stone' kita utk menjadi lebih baik pd masa akn dtg. InsyaAllah.

Akhir kalam, buatlah amal yg terbaik, lebih baik dari tahun sblmnya. Kalo dh mula dgn amal yg byk, consistentkn smpi akhir ramadhan, kalo br nk mula, blom terlmbt lg, cube utk tingkatkn ckit2, spy nnt dh akhir ramadhan nnt kita puas hati dgn usaha kita. Semoga akhirnya nnt kita dpt pengakhiran yg terbaik.

Sunday, 22 May 2016

A reflection for self motivatin


Its a deep advice i've got from a jumaah sermon while im in egypt long ago, when the imam said:

اذا تراك قراء القراءن بالدقيقة، وانتم تركه بالساعة،
اذا تركه بالساعة، وانتم تركه باليوم،
اذا تركه باليوم، وانتم تركه بالشهر،
اذا تركه بالشمس، وانتم تركه بالسنة،
اذا تراكه بالسنة، وانتم تركه حتئئ الموت

"When you leave the quran from your reading for a minute, then you'll leave it for an hour,
Then if you leave it for an hour, you'll leave it for a day,
If you leave it for a day, you'll leave it for a week,
If you keave it for a week, you'll leave it for a month,
If you leave it for a month, you'll leave it for a year,
And if you leave it for a year, you'll forgot it for the whole of your life."

When i heard this, it comes to me like a lightning that pierce deep into my heart. It made me thinking, how are my day today? Have i read the quran? How many pages that i've read and how many left to read?

It just came like someone are telling me what to do, what have i forgot. Allahu, i've almost cried at the end of that day..how He always remind us so many things, but we are always forgotten. We forgot about Him, we forgot about what we must do, forgot about the purpose that have been assign to us.

" And i did not create the jinn n mankind except to worship me" (51:56)

After that incident, i've always remind myself 'Have you read the quran today?' (Although i've always fail to do so, hehe) but i've tried. But its not to complicated if you ask your friends to help. Its a good deeds for you to remind your friends and in the same time or indirectly, its reminds you also. Plus, it will be more easier actually, to remind or help one another.

So, right now, im asking you, right now, this last sentences of mine, have you read the quran today?  ^_^

Monday, 16 May 2016

A step towards a Change in your life


'Ak nk berubah ler thun nih' , 'azam ak utk berubah sbb tettt' , dan byk lagi kata2 yg menyatakn keinginan utk berubah saban hari. Bila dh niat, maka mulalah lgkh2 ke arah perubahan yg baru dlm diri setiap insan. Tetapi, seperti biase, ada yg gagal..dn x kurg jgk yg berjaya merubah diri kearah yg diingini.

Maka dgn itu, kluar ler plak kata2 begini, 'ssh lah nk berubah', 'alah, kalo berubah pun dpt apa pun... ' xde org support', n mcm2 lagi. Begitu lah manusia, dulu, kini, n selamanya.

Memang, utk melakukn suatu perubahan itu susah, lagi2 bile kita nekad utk berubah kearah yg baik. Ada je halangan2 n gangguan2 yg perlu dilalui oleh org2 seperti ini. Sbb syaitan x pena putus asa utk menyesatkn ank adam dr mengikut apa yg diturunkn oleh tuhan. Mereka dengki dgn manusia yg tuhan jdikn sbg sebaik2 ciptaanNya.

And kdg2 bkn dr syaitan je, kite kne igt, Allah juga mahu uji hamba2Nya, which of them yg betul2 mahu, yg btul2 berusaha. Lgpun mmg kite diutuskn diatas muka bumi nih utk diuji, bukan? Smpikn kdg2 kita hampir2 berputus harap drNya.

JANGAN kawan, Allah berfirman dlm kitabNya yg agung:

"...dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir". (12:87)

Tp kawan, teruskn lah berubah walau apa pun terjadi. Kerna pabila anda berjaya, anda akn merasa nikmat yg teramat sgt, anda akn bersyukur sgt dgn apa yg tuhan bagi. Juga kerna setiap yg berlaku itu oenuh dgn hikmah2 yg tersembunyi. Fikirkn pengakhiran, insyaAllah jln2 yg dihadapi penuh liku ini akn jadi mudah sahaja. seperti org yg kehausan br pulang dr pdg pasir, bile terlihat je air,maka dia akn berusaha sedaya upaya utk mendptkn air tersebut walaupun disebelahnya org memberikn sedulang emas.

Carilah bi'ah atau suasana yg membantu kearah perubahan supaya lebih mudah utk kita. carilah kwn2 yg soleh dan solehah yg mampu membimbing kita, yg mampu menunjukkn contoh yg baik, mampu memberi nasihat tatkala kita tersilap mahupun tersalah lgkh, mampu mengingatkn kita ttg tuhan disaat kita hampir terjatuh, dan menjadi org yg menyokong kita pabila kita memerlukan.

Akhir kalam, there is nothing impossible until you really fail to try it. Try n try, and never forget to tawakal after you strived, never forget to prostrating, begged and cry to Him in the middle of the night when everyone is still asleep asking for His guidance, then insyaAllah, you will succeed.

credit to someone special. :)

Wednesday, 11 May 2016

May all of us have a nice flight again someday together.

It has been a while I've been back for good today from place that i can called it as my second home, Egypt. In Arabic they usually called it as ام الدنيا or the mother of the world. I've been there for so long made me realize how quickly time had passed. And today, I missed to be back there again.

Why? 

Because in there, I've learnt so many things. Which includes how to appreciates about everything. About yourself, about your own friends, who will sit by your side and who will leave. About how people cannot be judge by their appearance, and also Happy and sad moment in all the things happened to me. 

And when this song came into the radio, I've just cant stop thinking about those precious moment. They're like my own Ohana. Being there when you need them and they need you. Doing all stuff together till the end through all hard and ease,thick and thin...miss the exams and suddenly having a wrong subjects to be answered, being scolded by lecturers for all the silent during oral test, sleep late for only playing games and watching movies together..and many many more.
But in the end, our journey need to be continued. And all of us need to depart for our own ways.

Suddenly tears streaming down my cheeks...hoping for all the joy would come back when we were there.. when we going for holidays together..laughed at each other..sometime for something stupid...made stupid things knowing the risk that might happened..well..its the best moment there...but deep down...in my heart... I know... its never coming back.

It's been a long day without you my friend
And I'll tell you all about it when I see you again
We've come a long way from where we began
Oh, I'll tell you all about it when I see you again
When I see you again

All the planes we flew
Good things we've been through
That I'd be standing right here talking to you
'Bout another path
I know we loved to hit the road and laugh
But something told me that it wouldn't last
Had to switch up
Look at things different
See the bigger picture
Those were the days hard work forever pays
Now I see you in a better place
Uh, how could we not talk about family
When family's all that we got?
Everything I went through you were standing there by my side
And now you be gone with me for the last ride

First you both go out your way
And the vibe is feeling strong
And what's small turn to a friendship
A friendship turned into a bond
And that bond will never be broken
And the love will never get lost

And when brotherhood come first
Then the line will never be crossed
Established it on our own
When that line had to be drawn
And that line is what we reached
So remember me when I'm gone
How could we not talk about family

Why'd you have to leave so soon?
Why'd you have to go?
Why'd you have to leave me when I needed you the most?
'Cause I don't really know how to tell ya
Without feeling much worse
I know you're in a better place
But it's always gonna hurt

Carry on
Give me all the strength I need to carry on
How do I breathe without you
I'm feeling so cold
I'll be waiting right here for ya
Till the day you're home

Carry on
Give me all the strength I need to carry on
So let the light guide your way
Hold every memory as you go
And every road you take will always lead you home, home


Sunday, 1 May 2016

Ramadhan is coming again, yippee!

Its been a while when he leaves us, when he got to go and we celebrate syawal.
And today, its almost the end of rejab, the holy month of ramadhan, our best guest ever will come over about a month and few days more. But are we ready to have them?
Its a normal things to be ready when someone special came over and stay for a moment with us. So, why not we make a special preparation for also this 'special guest'?
Why?
Because it's the month full of barakah, full of rahmah. Some sahabah of the prophet felt so sad when it comes to its end. Some others hope n pray so that the holy month could be a year celebration, because they understand what it is all about.
Well, in that case, we should start our preparation now! NO TIME TO LOOSE! lets start our engine now by doing some ibadah that people usually do in ramadhan. Like start to fast every monday n thursday, start to wake up early in the morning for qiamullail although for only 2 rakaat, start to read the quran bits by bits (if you havent done it for years, but if you have, increase your reading!) And many other thing.
So, when the holy month come, we can start to accelerate at full speed to get the best in our ibadah. We can use the time wisely without wasting any second of it.
And as a friendly reminder, please commit the following Du’a to memory and make a habit of reciting it daily until the day of Ramdhan.
اللهم بارك لنا في رجب وشعبان وبلغنا رمضان
“O Allah, make the months of Rejab and Sha’ban blessed for us, and let us reach the month of Ramadhan.” [Musnad Ahmed]

Sunday, 24 April 2016

Roaming around Key-El

A car just park on the side of the road, near a girl wearing sexy outfit. The driver lowering the car window..and the conversation starts..

A: how much?
B: just eighty.
A: for a night?
B: yes.
A: wow, cheaper cannot ah?
B: thats cheap already meh.
A: okay,im parking okay?
B: okay (with a smile)

but the car wasn't even want to stop, just continuing the road of endless journey. Visiting other places that can make the same situation like before. On the road, the scenery are scary, dark, with some timid girl on the side of the road wearing almost-naked outfit. And worst, there are also some transvestite looking for client on the side of the road too (almost puke seeing how they dress).

Hurmm..pity..how the value of people become soo cheap these days, plus, killing is just too normal. How money can buy people's loyalty easily...such a cruel world we live in.

How the world have grown soo old...while the inhabitant on it still on n ongoing made a huge destruction to it selfishly...directly and indirectly..